Followers

Kenapa perlunya Kad Perubatan MXM TAKAFUL ?

Friday, October 7, 2011

HUBUNGI - RAHMAN MANAN ( 019 - 955 99 66 )


Cuba anda renungkan sejenak statistik di atas berulang kali. Apa yang anda fikirkan? Mungkin anda bukanlah  seorang pesakit kanser. Mungkin juga keluarga anda tidak mempunyai rekod yang berkaitan dengan penyakit kanser. Tetapi bagaimana dengan makanan seharian anda?

Kenapa mustahaknya Kad Perubatan MXM TAKAFUL? Video berikut mungkin dapat membantu anda menilai betapa mustahaknya Kad Perubatan MXM TAKAFUL untuk anda dan keluarga anda. Mari kita saksikan bersama....

Read more...

Aurat Lelaki Sering Diremehkan?

Thursday, September 8, 2011

Aurat lelaki seperti yang dinyatakan sebelum ini agak longgar kerana selain waktu bersendiri dan bersama isteri, aurat lelaki hanya antara pusat dan lutut sahaja. Maknanya kalau seseorang itu hendak melakukan solat, auratnya ialah cukup antara pusat dengan lutut, begitu juga kalau dia berada di khalayak ramai.


Berdasarkan itu, ramailah orang lelaki mengambil mudah dengan menyatakan harus kita berada dalam sesuatu majlis dengan hanya memakai seluar pendek sampai ke paras lutut. Sebab itulah barangkali kita sering melihat orang lelaki suka memakai seluar pendek ketika membasuh kereta di luar rumah.

Benar, jika mengikut hukum asal tidak salah memakai seluar pendek yang sampai ke paras lutut kerana itulah sahaja aurat bagi lelaki. Tetapi jangan lupa bahawa hukum itu perlu juga mengambil kira waktu berjalan dan duduk. Apakah ketika itu aurat lelaki tersebut masih terpelihara?

Read more...

Mayat Isteri Zina Diserang Ribuan Lintah

Wednesday, September 7, 2011

Zaman sudah berubah..isteri sekarang semakin berani berlaku curang!”


Kadar gejala seks bebas kian meningkat dalam masyarakat hari ini. Lebih menyedihkan ianya bukan sahaja melibatkan remaja malah lebih ramai di kalangan individu dewasa yang bujang mahupun yang telah berkahwin! Seperti yang pernah penulis kisahkan tentang kecurangan isteri dan balasan yang diterima akibat perbuatan menduakan suami, kini sekali lagi penulis ingin menceritakan azab seksa seorang wanita yang berkahwin tetapi masih melakukan seks bebas.


Kisah ini diceritakan kepada penulis oleh Bomoh Pakar Rawatan Sakit Cinta, En. Idris Zakaria yang kini menetap di Kampung Tasik Berangan, Pasir Mas, Kelantan. Kini beliau bergiat cergas berikhtiar mengubati masalah rumah tangga dan masalah cinta tidak kesampaian, mendapat cerita ini dari kes-kes yang telah diadukan kepadanya. Semoga kita mendapat manfaat dan pengajaran darinya.

Read more...

Rahsia Senyum Rasulullah SAW

Ketika anda membuka lembaran sirah kehidupan Muhammad saw., anda tidak akan pernah berhenti kagum melihat kemuliaan dan kebesaran peribadi beliau saw.

Sisi kebesaran itu kelihatan dari sikap seimbang dan selaras dalam setiap perilakunya, sikap beliau dalam menggunakan segala media untuk meluluhkan kalbu setiap orang dalam setiap kesempatan.

Read more...

HARAM by JAKIM

Monday, September 5, 2011

Read more...

Sebaik Perhiasan : Wanita Solehah ( PANTUN )

Friday, September 2, 2011


Wahai wanita, renungkanla pantun seloka untuk dihadam hati perut kamu.

Pakai tudung tapi bertelanjang
Itulah gaya orang sekarang
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang
Yang mana kendur Yang mana tegang


Read more...

Cara Sambut Perayaan Idul Fitri

Tuesday, August 30, 2011


Pengertian 'Idul Fitri

Kalimah 'Id (Bukan Aid) ialah kalimah bahasa Arab yang bermaksud perayaan atau hari ulang tahun. Fitri pula bermakna berbuka atau makan minum. Maksudnya, pada Hari Raya (tanggal 1 Syawal) umat Iislam dikehendaki berbuka dan haram berpuasa.

Read more...

Hukum takbir, ziarah dan berhibur pada Hari Raya


SOALAN: Pada Hari Raya, sama ada Hari Raya Haji atau Hari Raya Puasa, selain makan minum yang agak mewah, umat Islam sejak malam raya biasanya bertakbir beramai-ramai di masjid dan ada juga kumpulan yang bertakbir dari rumah ke rumah. Pada esok harinya pula, mereka ke masjid kerana menunaikan solat raya. Selepas itu mereka menziarah keluarga, sanak-saudara dan kenalan rapat. Ada juga yang terus ke kubur untuk bertahlil dan berdoa kepada arwah yang telah meninggal dunia.

Read more...

Kawasan Speed Trap PDRM ( JAGA JAGA )

Thursday, August 25, 2011



Plus Arah Utara (Dari KL):

1- Km 197.1, Km 198.8 & Km 204.3 selepas exit Kemunting
2- Km 208 & Km 214.8 sebelum exit Kemunting
3- Km 271 berdekataan exit Ipoh Selatan
4- Km 274.4 berdekatan exit Ipoh Utara

Read more...

Pengasas Aplikasi Popular Tweetdeck

Tuesday, August 23, 2011

Ini ialah Iain Dodsworth (36) pereka aplikasi Tweetdeck yang sangat popular dikalangan tahi twitter seperti aku. Sehingga kini aplikasi desktop dan telefon bimbit Tweetedeck sudah dimuat turun sebanyak 20 juta kali. Iain mula mendapat idea untuk tweetdeck kerana tidak suka dengan antaramuka Twitter yang tidak mesra pengguna di laman web. Tiga tahun yang lalu beliau membenarkan muat turun tweetdeck secara percuma. Beliau enggan mengenakan bayaran untuk aplikasi ini kerana he is just an awesome guy who likes doing shit for free. Paling mengejutkan Iain sebenarnya seorang computer programmer menganggur ketika dia mendapat idea untuk tweetdeck. Syarikat beliau hanya untuk GBP 10 ribu tahun lalu kerana keengganan bapa beranak dua ini untuk mengenakan bayaran ataupun meletakkan iklan.


Read more...

Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin


Anda mungkin telah bertemu dengan pasangan yang anda cintai. Tetapi masalahnya anda masih belum punya keyakinan untuk mengakhiri hubungan percintaan itu ke jinjang pelamin. Ada perasaan ragu-ragu untuk melangkah ke alam rumah tangga yang penuh dengan tanggungjawab dan pelbagai dugaan.

Read more...

Jodoh : Berkahwin Kerana Agamanya


Memang bila ada yang membaca artikel saya, ramai sahaja yang 'mengomen'. "Ustaz ni asyik cerita pasal kahwin je.. Dah tak lama nih..". Ada juga yang melihat perbincangan topik ini sekadar perbincangan suka-suka, sedangkan perbincangan yang tidak jelas dalam isu inilah yang merosakkan remaja-remaja baik (kalau dah jahat, apatah lagi...)

Read more...

Kenapa perempuan masih lagi single?

Monday, August 22, 2011


Saya tertarik untuk membuat artikel ini apabila seorang kawan saya meminta saya buat artikel mengenai “Kenapa perempuan masih lagi single even umur dah meningkat?”. Jadi, di bawah ini merupakan pendapat saya dan tidak sesekali bermaksud ingin membuat seseorang terasa hati dan sebagainya. ;)

Read more...

Ini dia orang meLAYU yang maki Allah swt

Sunday, August 21, 2011

Korang jangan terkejut. Ini orang melayu beb. Orang neh dipercayai dilahirkan sebagai islam. Dan diberitakan bahawa emak dia bertudung litup [info rakan fb. Betul ke tak betul aku taktahu]. Lihat gambar di bawah neh ;

Read more...

Sekadar Nasihat Untuk Kaum Hawa

Saturday, August 20, 2011


Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkan kata-kata kebaikan.

Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.

Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, berbagilah makanan dengan mereka yang kelaparan.

Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.

Read more...

Tanda Lelaki Sayang…


Apabila seorang lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas, perubahan sikapnya dapat dilihat dengan jelas. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba-tiba menjadi selembut kapas. Bahkan lelaki yang mabuk cinta sanggup berkorban dan melakukan apa sahaja untuk kekasihnya. Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Namun kaum wanita janganlah mengambil kesempatan di atas pengorbanan yang dilakukan lelaki untuk mu itu.

Read more...

Hati kita milik siapa?

Pernahkah kita rasa terlalu sedih lalu kita tersedar segala kesedihan itu bukan kerana Allah SWT.

Kita bersedih bukan kerana kita makin jauh dari Nya atau kita merasakan dosa-dosa kita terlalu banyak untuk kita meraih cinta Nya.

Pernahkan kita rasa terlalu marah hingga air muka kita berubah; tiada lagi senyuman, jiwa kita terasa menggelak lalu lidah kita mengeluarkan kata-kata yang tidak disukai oleh Allah SWT.
Adakah ketika itu marah kita kerana Allah SWT; kita marah kerana Allah dipandang rendah atau mungkin kerana Islam dipandang hina dan sebagainya.

Read more...

Tanggungjawab Muslim; Berkorban Bukan Mengaut Keuntungan

Seterusnya Allah Taala menjelaskan lagi bahawa dalam usaha mencapai matlamat ini orang yang beriman telah menjual jiwa dan hartanya kepada Allah. Ini bermakna tiada apa-apa lagi yang dikira sebagai haknya. Segalanya telah diserahkan demi kejayaan dakwah ini dan supaya dakwah ini sampai ke hati manusia. Ini dinyatakan oleh firman Allah:

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga. (Al-Taubah: 111)

Read more...

"Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH cintai daripada tasbih para wali"

Friday, August 19, 2011


Detik waktu bersama kelahiran seorang bayi dihiasi tangisan. Nyaring berkumandang menyaring segala suara yang menyapa telinga ibu. Lonjak  hatinya memuncak gembira penawar sakit dan lesu. Lalu bermulalah sebuah kehidupan yang mewarnai bumi berpenakan hati, berdakwatkan air mata.

Read more...

Ada Patung Batu Mirip Orang Shalat

Batu berupa seorang perempuan dalam keadaan shalat, ditemukan di areal perkebunan Desa Alue Unoe, Kecamatan Juli Kabupaten Bireun, Minggu (14/8). 

“Batu yang berukuran tinggi sekitar 100 cm, dengan lebar 40 cm, dengan lokasi ditemukan berjarak 1 km dari Desa Alue Unoe dan berada di tengah perkebunan dengan kondisi sebagian sudah tertimbun tanah,” kata Nurdin, warga setempat. 
 

Read more...

Fakta Menarik Mengenai Kematian



Read more...

WANITA TIDAK MENUTUP AURAT SELALU GUNA 13 ALASAN INI....

Thursday, August 18, 2011


Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan wanita anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka:-

Read more...

Doa Ramadhan 1432


Syukur Alhamdulillah, kita dipanjangkan umur untuk menyambut Ramadhan yang ke 1432 ini. Semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang terbaik bagi diri kita. Semoga kita mampu untuk berubah kepada lebih baik dan kekal sehingga Ramadhan tahun berikutnya.

Read more...

Belia Dan Cabaran Semasa

Belia secara takrifnya berumur antara 17 hingga 40 tahun. Satu julat umur yang besar yang mengumpulkan satu kelompok yang sangat signifikan dalam sesebuah masyarakat. Apabila kita memerhatikan masayarakat kita pada hari ini, maka sebahagian besar permasalahan dalam masyarakat bahkan negara kita hari ini adalah masalah yang melibatkan golongan belia.
Mari kita senaraikan beberapa contoh masalah yang selalu kita dengar. Masalah gejala sosial, seks bebas luar nikah, rempit dengan pelbagai aksinya, masalah budaya lepak, kes-kes jenayah seperti rogol dan jenayah-jenayah seksual yang lain kebanyakannya melibatkan golongan ini. Gejala hiburan berlebihan, tidak serius, membazirkan masa, juga melibatkan golongan belia. Masalah kekurangan kualiti tenaga kerja, pengangguran, kegagalan memenuhi pasaran pekerjaan dan kegagalan dalam akademik juga melibatkan golongan belia. Malah bagi saya, permasalahan kurang cemerlangnya pencapaian negara dalam bidang sukan juga adalah isu belia.

Read more...

NILAI SEBUAH PENGORBANAN

Bagi umat Islam kisah pengorbanan yang dilakukan oleh nabi Ibrahim as ketika peristiwa menyembelih anaknya nabi Ismail as adalah suatu bentuk ketundukan dan lambang ketaatan yang cukup tinggi dalam menjunjung titah perintah Allah swt di mana peristiwa ini mereka kaitkan dengan ibadah haji dan ibadah korban yang disambut setiap tahun. Ketaatan yang ditunjukkan oleh nabi Ibrahim as terhadap perintah Allah swt ini telah dirakam oleh Allah swt di dalam Al-Quran yang sampai ke hari ini dibaca oleh seluruh umat Islam. Firman Allah swt:

Read more...

Terbongkar Sihir dan Penyembahan Syaitan Qabala

Wednesday, August 10, 2011

Baphomet adalah satu dari puja-pujaan kaum Kabalis yang mewakili syaitan.

Makhluk ini berkepala kambing bertanduk atau dikenal dengan kambing “Mendes”, lambang kuno untuk syaitan.

Penampilannya melambangkan kekuatan-kekuatan hitam disatukan dengan kemampuan beranak-pinak seperti halnya kambing.

Di dahi, diantara dua tanduk dibawah jamung, adalah lambang pentagram.

Read more...

Identiti Mak Cik Hajjah Sitt-Alwuzara Terbongkar!

Monday, August 8, 2011

Panas! Masih ingat dengan blog kontroversi yang menghina Islam beberapa bulan lepas? Yaa.. Blog MakCik Hajjah Sitt Al-Wuzara. Kata-kata serta gambar-gambar dalam blog makcik jahanam tu sangat menyentuh sensitiviti umat Islam. Ketika itu, pasti ramai yang sangat berharap ingin melihat wajah dan identiti sebenar pemilik blog jahanam tersebut.

Kini, wajah dan identiti 'makcik' tersebut sudah terbongkar..


Apa penghinaann Mak Cik Hajjah Sitt-Alwuzara di sini


PART 1     PART 2     PART 3     PART 4     PART 5




Read more...

PENEGAKKAN DAULAH ISLAMIYYAH YANG HAKIKI : PERJUANGAN INTELEKTUAL TANPA SENJATA

Sunday, August 7, 2011

Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. [At-Taubah :100]

Read more...

Kalimah suci dihina : Majlis Perbandaran Dungun makan gaji buta

Friday, August 5, 2011

JANGAN TERKEJUT !! Gambar ini dirakam pada 02 Ogos jam 1 tengahari di laluan utama projek menaiktaraf jalan Sura Gate - Kuala Dungun.Keadaan ini berlarutan sudah lima hari sebelum gambar ini dirakam tanpa pemantauan dan tindakan daripada pihak yang berwajib seperti Majlis Perbandaran Dungun (MPD) dan juga Pejabat Agama Islam Dungun.

Read more...

Siapkan Menyambut Lailatul Qodr

Ciri-ciri Lailatul Qodr
Dinamakan lailatul qodr karena pada malam itu malaikat diperintahkan oleh Allah swt untuk menuliskan ketetapan tentang kebaikan, rezeki dan keberkahan di tahun ini, sebagaimana firman Allah swt :
Artinya : ”Sesungguhnya kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkahi[1369] dan Sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, (yaitu) urusan yang besar dari sisi kami. Sesungguhnya kami adalah yang mengutus rasul-rasul.” (QS. Ad Dukhan : 3 – 5)

Read more...

Kalimat-Kalimat Dari Api


* Ada sekelompok orang di Peshawar yang tugasnya adalah menebar keraguan tentang jihad di Afghanistan. Mereka itu adalah orang-orang musyrik dan para pelaku bid’ah, atau mereka itu adalah orang-orang musyrik sehingga tidak boleh berjihad bersama mereka.
Saudara-saudaraku … orang-orang Afghan itu orang Islam atau bukan?!… kita ingin tahu!… apakah mereka telah keluar dari Islam?!

Read more...

Rahsia Misi Dajjal Di Timur Tengah


Majoriti masyarakat mengatakan tujuan Amerika menyerang Iraq, Afghanistan dan menguasai minyak negara-negara Islam lain adalah kerana mahukan minyak dan sumber kewangan.
Di sini ingin saya jelaskan TIDAK. Ia bukan faktor utama, tetapi saya bersetuju jika dikatakan tujuan ‘menyerang’ itu sebagai ‘salah satu faktor’.

Read more...

Jawatan Kosong Muslim Sahaja ( Pendapatan Lumayan 27 x Ganda Dijamin )

Read more...

10 Tanda dan Penyebab Kehancuran Bumi

Thursday, August 4, 2011

Seiring dengan majunya zaman dan bertambahnya usia dari bumi ini, para pakar bbanyak berpendapat bahawa bumi ini sudah tidak boleh di kategorikan ke dalam planet yang masih sehatm, penyebabnya dirasakan oleh beberapa faktor yang menjadi penentu yang mengubah status bumi menjadi tidak sihat. 

Read more...

Kurang ajar Al Quran dijadikan bungkusan nasi

Wednesday, July 20, 2011




Manusia kurang ajar dan tak beradab yang sanggup berbuat begini....

Read more...

Premis Maksiat Wajib Ditutup Terus, Bukan Hanya di Bulan Ramadhan

PAS akan mendapatkan penjelasan dari kerajaan negeri Kedah esok, berhubung keputusan melarang pusat-pusat hiburan beroperasi semasa Ramadhan sebelum memberi sebarang reaksi berhubung perkara itu.


Ketika dihubungi Harakahdaily, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata wakil kepada menteri besar Kedah akan memberi penjelasan berhubung perkara itu kepada jawatankuasa pusat pada mesyuarat esok. "Ya, esok kita akan mendapatkan penjelasan daripada Kedah. Menteri besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) tidak dapat hadir, tetapi wakil beliau akan hadir," katanya. Rabu lalu, kerajaan negeri mengumumkan keputusannya menguatkuasakan larangan kepada pusat-pusat hiburan termasuk pusat karaoke dan disko beroperasi sepanjang Ramadan mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997.

Read more...

Gay dan Lesbian, Natijah Kebebasan Dalam Ideologi Kapitalisme

Tuesday, July 19, 2011

2,697 pasangan gay dan lesbian "berkahwin" di Argentina


BUENOS AIRES: Seramai 2,697 pasangan gay dan lesbian berkahwin di sini sejak Argentina menjadi negara Amerika Latin pertama membenarkan perkahwinan jantina yang sama. 


Persekutuan lesbian, gay dan biseksual berkata, 60 peratus daripada perkahwinan itu membabitkan lelaki dengan lelaki dan wilayah yang paling diminati bagi melangsungkan majlis berkenaan ialah di Buenos Aires.  Bagaimanapun, golongan gay berkata, keadaan tidak semanya indah sejak kongres Argentina meluluskan undang-undang itu kerana mreka berdepan masalah untuk memujuk pihak berkuasa awam untuk mendaftar anak mereka menggunakan kedua-dua nama. - AP

Read more...

MUHASABAH UNTUK UMAT ISLAM - Antara Bencana, Musibah dan Azab

 “Saya tidak pernah melihat kejadian seperti ini”. Itulah diantara kata-kata Kofi Annan, Setiausaha PBB semasa sidang akhbar selepas melihat sendiri kesan kemusnahan bencana Tsunami yang melanda beberapa negara Asia pada 26 Disember 2004 lepas, (sumber berita al-jazirah). Peristiwa ini menjadi episod sedih yang begitu menyayat hati mewarnai peristiwa sepanjang tahun 2004 dan melakar sejarah sebagai bencana gempa bumi dan tsunami terburuk yang pernah berlaku dalam sejarah. Diberitakan di Aceh sahaja telah mengorbankan hampir 100 ribu orang dan menurut Pengarah Operasi Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Bulan Sabit Merah, Peter Rees menjangkakan jumlah kematian akbit becana ini boleh mencecah lebih dari 100 ribu orang. Di Malaysia sahaja angka korban telah mencecah 67 orang dan memusnahkan harta benda bernilai jutaan ringgit.

Read more...

Dajjal - Part 3

Monday, July 18, 2011

Setelah puas kena seksa maka dia pun terpaksa mengaku dan membuat pengumunan di hadapan hakim dan penduduk negeri bahawa tiada tuhan selain hakim dan bahawa tidak ada yang dapat memberi pertolongan atau mendatangkan bencana selain hakim. Dengan pengakuan yang dia buat itu maka dia pun dikeluarkan dari penjara tetapi anaknya itu terpaksa dijaga di dalam istana dengan penuh perhatian dan tidak dibenarkan keluar dari istana hakim.

Read more...

Wanita Dan Teman Facebook Mereka

400 orang wanita diminta mengambil survey berkeanaan tabiat Facebook mereka oleh syarikat EVERSAVE. Hasil daripada survey itu menunjukkan kaum wanita mempunyai kegunaan yang lain untuk Facebook. Kalau orang lelaku gunakan FB untuk carik awek dan berinteraksi dengan brosnya. Kebanyakkan wanita menggunakannya untuk mencari bahan nak ngutuk. Dibawah ialah hasil survey

Seriously women..... use Facebook the right way. Ini bukan MakiBelakangBenciHidupKauBook.com ok!




Read more...

Bloggers Malaysia harus bertaubat dari terlibat secara terus dengan Ghibah!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Sahabat sahabatku para penulis blog seMalaysia yang diingati.


Izinkan daku memperingati tuan tuan dan puan puan sekelian termasuk diri saya ini untuk berhenti sejenak dan merenung akan maksud ayat suci Al-Quranul Karim yang saya petik dari Surah Al-Hujurat Ayat ke 12, Juzuk ke 49 yang menyentuh tentang bab 'Ghibah' atau didalam ertikata Bahasa Melayunya membawa kepada maksud 'menggunjingkan' diantara satu sama lain didalam kelompok masyarakat kita.

Read more...

UNDANG-UNDANG JENAYAH ISLAM

Jenayah dalam bahasa Arab disebut dengan perkataan al-Jinayah atau al-Jarimah. Perkataan al-Jinayah ditakrifkan sebagai segala bentuk tindakan yang dilarang dan merosakkan, samada tindakan itu ke atas badan, harta atau sebagainya. Al-Mawardi mentakrifkan jenayah sebagai segala bentuk kesalahan menurut Syariah yang boleh dihukum berdasarkan hukum Allah samada ia adalah qisas, hudud atau ta’zir.[1] Takrif ini cuba membezakan kesalahan yang boleh dihukum dengan kesalahan yang tidak boleh dihukum oleh pemerintah. Ini menjadikan skop jenayah adalah besar kerana semua kesalahan yang boleh dihukum oleh pemerintah menurut syara’ dianggap sebagai jenayah.

Read more...

7 RASA MALU

Read more...

Deret Fibonacci, Misteri Angka Ilahi Yang Sangat Menakjubkan

Angka Tuhan, Sebenarnya itu hanya istilah yang dicipta untuk menyebut suatu “angka misteri” yang banyak ditemukan pada kejadian-kejadian di alam ini. Angka ini sejatinya telah banyak diteliti oleh peneliti luar negeri, mereka umumnya menyebut angka ini adalah “golden ratio” atau “golden number”. Angka ini ada kaitannya dengan deret Fibonacci atau Fibonacci sequence.

Read more...

Kaum 'Aad dimusnahkan Allah

Allah SWT mengutus Nabi Hud a.s kepada kaum 'Aad yang menghuni daerah al-Ahqaf di sekitar Hadhramaut, Yaman. 'Aad, suatu kaum yang dianugerahkan kelebihan daripada segi kekuatan tubuh badan, keelokan paras rupa dan kekuasaan, namun mereka berbuat syirik dan melakukan kezaliman dan menjajah hamba-hamba Allah.


Kaum 'Aad berkata: Siapakah yang lebih besar kekuatannya daripada kami. (al- Fussilat: 15). Seperti halnya Nabi Hud, kaum 'Ad juga merupakan keturunan Nabi Nuh, namun mereka tidak mengakui keesaan Allah SWT meskipun Nabi Hud telah memperingatkan mereka.

Read more...

Apa Itu Zakat Fitrah ???

Apa maksud zakat fitrah?

Zakat fitrah adalah zakat yang diwajibkan bersempena dengan bulan Ramadhan dan juga hari raya Fitrah (aidil-Fitr). Dinamakan juga dengan zakat al-Abdan dan ar-Ru-us (zakat badan dan kepala) kerana ia diwajibkan ke atas setiap batang tubuh orang Islam tanpa kecuali sama ada kecil atau besar, tua atau muda, lelaki atau wanita, miskin atau kaya, merdeka atau hamba.


Read more...

SOLAT SUNAT RAWATIB

Solat Sunat Rawatib mengiringi solat fardu sebelum ataupun selepas. Tujuannya ialah untuk mencari keredaan Allah, di samping menampung kekurangan-kekurangan dalam solat fardu.


FARDHU
SEBELUM
HUKUM
SELEPAS
HUKUM
Subuh2 rakaatMuakkatTiadaTiada
Zohor @ Jumaat4 rakaat
2 rakaat
Muakkat - 2 rakaat4 rakaat
2 rakaat
Muakkat - 2 rakaat
Asar4 rakaat Tidak MuakkatTiadasembahyang sunat diharamkan selepas fardu Asar hingga terbenam matahari)
Maghrib2 rakaatTidak Muakkat2 rakaatMuakkat
Isyak2 rakaattidak Muakkat2 rakaatMuakkat


عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ حَفِظْتُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الصُّبْحِ


Read more...

Fakta Mengenai STARBUCK



Read more...

Peristiwa Syawal : Ghazwah al-Ahzab

Ghazwah al-Ahzab atau Ghazwah Khandak merupakan peristiwa besar dalam sirah nabawaiyah yang berlaku pada  Syawal, tahun ke-5 hijrah.


Kaum Yahudi yang ditimpakan kehinaan dan kerendahan jiwa berjumpa dengan kaum musyrikin bagi memastikan misi menggayang Rasulullah s.a.w, kaum muslimin dan dakwahnya terlaksana. Mereka telah mengajak dan mengapi-apikan Quraisy untuk memerangi Rasulullah s.a.w.

Read more...

MP PAS Titiwangsa Dr Lo' Lo' meninggal dunia'


Ahli parlimen PAS Titiwangsa, Dr Lo Lo' Mohd Ghazali meninggal dunia pada jam 10.13 malam ini di Hospital Selayang Hospital di Kuala Lumpur. Allahyarhamah berusia 54 tahun.


Berita kematian Allahyarhamah dimaklumkan dalam laman Facebook dan Twitter Allahyarhamah atas nama keluarga.


Siang tadi Dr Lo' Lo' berada dalam keadaan kritikal daripada penyakit barah yang dialaminya.

Read more...

Rahsia Simbol PEACE

Sunday, July 17, 2011


peace_sign01001
Simbol ini berasal dari simbol syaitan yang diamalkan semasa upacara keagamaan Yahudi. Simbol ini telah digunakan oleh Yasser Arafat (Bekas Presiden Palestin), Richard Nixon (Bekas Presiden amerika) dan Winston Churchil (Bekas Presiden Amerika).

Read more...

Adolf Hitler: Boneka @ Kambing Hitam ??

Friday, July 15, 2011

fuhrer_lying



Adolf Hitler merupakan individu yang paling terkenal dalam sebarang fakta kejam. Menyebut namanya sudah membuatkan seseorang itu merasa benci dengannya walaupun tidak pernah mengenalinya.
Namun begitu, tidak ramai orang mahu memperkatakan tentang individu-individu yang bergerak mengarah Hitler dari belakang. Individu-individu inilah yang memainkan peranan dalam mencetuskan revolusi di Eropah dan perang propaganda Perang Dunia ke-2.

Read more...

Misteri Topeng Darth Vader Di Dalam Starwars

nationalcath

Filem sains fiksyen Starwars arahan Steven Spilbearg adalah antara filem yang paling berjaya dalam sejarah perfileman Hollywood. Pengaruh sains fiksyen yang dibawa Starwars menjangkau seluruh planet bumi dan segenap lapisan agama, bangsa dan negara.

Read more...

Fakta Mengenai Friday The 13!

Friday the 13 ialah hari yang dianggap sial oleh orang barat. Kenapakah ianya sial? Pertama sekali mari kita lihat dari sudut numerologi.




Dalam budaya barat nombor 12 dianggap sebagai nombor yang sempurna. 12 jam siang dan malam, 12 tribes of Israel dan 12 tuhan-tuhan Greek. Nombor 13 pula dilihat sebagai sial kerana ianya tidak sempurna dan ianya sebuah nombor ganjil

Read more...
©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.