Followers

10 Tanda dan Penyebab Kehancuran Bumi

Thursday, August 4, 2011

Seiring dengan majunya zaman dan bertambahnya usia dari bumi ini, para pakar bbanyak berpendapat bahawa bumi ini sudah tidak boleh di kategorikan ke dalam planet yang masih sehatm, penyebabnya dirasakan oleh beberapa faktor yang menjadi penentu yang mengubah status bumi menjadi tidak sihat. 




Berikut ini adalah sepuluh kategori yang menyataka bahawa bumi tidak sihat:

1. Melelehnya ais di Artik (Kutub Utara)


Studi terbaru menganggarkan bahawa perairan Artik boleh meleleh dan bebas dari es pada musim panas minimum 30 tahun lebih cepat dari perkiraan sebelumnya. menjelma melelehnya ais di Kutub Utara ini boleh memperkuatkan kecenderungan pemanasan global dan membahayakan penghuni Kutub Utara sendiri, dari manusia hingga beruang kutub.

2. Runtuhnya lapisan ais Antartika (Kutub Selatan)

Wilkins adalah salah satu daripada sembilan lapisan ais Antartika yang telah surut atau runtuh dalam masa beberapa dekad yang terkini. Lapisan ais yang runtuh yang dramatik adalah Larsen A dan B, yang runtuh secara tiba-tiba pada tahun 1995 dan 2002.


3. Lubang di lapisan ozon


Lapisan ozon melindungi penghuni bumi dengan menyerap sinar ultraviolet berbahaya. Tapi banyaknya penggunaan bahan kimia dan polutan boleh membuat lubang besar di lapisan ozon.Diperlukan waktu hingga puluhan tahun untuk dapat memulihkan lapisan ozon seperti semula.


4. Meluasnya zon laut mati


Zon laut mati adalah beg laut yang mana oksigen habis sehingga banyak ikan, kerang dan spesien lain yang tidak dapat bertahan hidup, seperti terdapat di Teluk Mexico. Zon ini terbentuk ketika pupuk tercicir dari sungai dan membuat banyak alga (tumbuhan laut yang menghasilkan oksigen) mati dan membusuk.

5. Krisis karang laut

Terumbu karang adalah habitat laut yang penting bagi kebanyakan spesis laut. Tapi beberapa dekad terakhir, banyak terumbu karang yang mengalami krisis kerana adanya penangkapan ikan yang berlebihan, pencemaran laut, penyakit, pemanasan dan pengasaman air laut. Perairan samudera menjadi lebih asam kerana menyerap karbon dioksida daripada atmosfera. Ertinya, semakin banyak pencemaran udara, makin asam air laut.


6. Penebangan hutan


Kawasan hujan, khususnya hutan hujan merupakan bidang utama keanekaragaman hayati, hutan juga menyerap karbon dioksida dan menghasilkan oksigen. menjelmaTapi laju penebangan hutan secara global boleh mencapai sekitar 32 juta hektar per tahun.Selain itu, kekeringan yang disebabkan oleh pemanasan global boleh memburukkan keadaan hutan di beberapa daerah.


7. Pencemaran air


Dua per tiga daripada planet bumi dipenuhi dengan permukaan air. Bila air tercemar, tentu saja boleh menyebabkan makhluk hidup di bumi tidak boleh hidup. Kesan pemanasan global juga mengubah pola ketersediaan air untuk minum dan pertanian.


8. Penumpukan gas rumah kaca di atmosfera


Karbon dioksida dan gas penangkap panas lain adalah polutan yang dapat meningkatkan pembebasan gas rumah kaca.Banyaknya gas buangan kilang dan kenderaan akan memperbanyak jumlah pembebasan gas rumah kaca ini.


9. Haiwan terancam


Ketika habitatnya berubah dan terancam, haiwan-haiwan yang ada di dalamnya juga mendapat tekanan. Senarai Merah 2008 dari spesies langka yang diterbitkan oleh World Conservation Union mengenal pasti hampir 45.000 spesies yang terancam.


10. Pesatnya laju pertumbuhan penduduk


Pada tahun 2007, penduduk dunia melebihi 6 bilion. Tahun itu juga menandakan pertama kalinya dalam sejarah lebih banyak orang tinggal di bandar daripada kawasan luar bandar. menjelmaEnam bilion penduduk ini terus bersaing untuk hidup dengan sumber daya alam yang sebenarnya terhad, seperti air, makanan dan bahan bakar. Kehidupan bumi dalam hal baik dan buruk bergantung dari apa yang dilakukan oleh manusia itu sendiri yang tinggal di dadalmnya, mengelolah bumi seharusnya sudah menjadi tanggung jawab kita sebagai khalifahnya di muka bumi ini.

0 comments:

©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.