Followers

Jurang politik yang berbeza

Friday, July 15, 2011

Dua pandangan yang amat berbeza muncul daripada peristiwa ‘hitam’ hujung minggu di Kuala Lumpur.

Bersih 2.0 telah jelas membuktikan kepada rakyat bahawa terdapat jurang pemisah yang dalam antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Sudah tentu, landskap politik yang berbahagi ini merisaukan; namun, ia petunjuk bahawa wacana awam di Malaysia dinamik - berkembang maju.


Ia juga petunjuk bahawa Malaysia masih sebuah negara demokrasi, walaupun terbatas. Jika kita mengikuti perbincangan di warung kopi dan alam siber beberapa minggu ini, jelas terserlah rakyat Malaysia sememangnya bimbang akan situasi politik tanah air.

Ternyata, negara kita berada di ambang kemuncak polarisasi. Justeru, rakyat Malaysia harus memilih untuk berada di pihak yang mana.

Duduk di atas pagar tidak lagi menjadi pilihan. Ini kerana, pagar itu sedang digoncang keras oleh kedua-dua pihak bertentangan, sehinggakan akur tak akur, rakyat yang memilih untuk duduk di atas pagar akan jatuh ke salah satu pihak.

Apa yang penting untuk kita hayati - pertentangan kedua belah pihak ini bukan lagi kerana kaum atau agama. Ia lebih menjurus kepada falsafah hidup dan prinsip politik.

Sememangnya terdapat kaum Melayu, India, Cina, Iban, Kadazan dan penganut agama Islam, Kristian, Buddha dan Hindu di kedua-dua belah pihak perdebatan.

Kedua-dua belah pihak bertentangan kerana kepercayaan politik mereka, bukan lagi kerana salah faham. Kedinginan kedua belah pihak dipanaskan lagi dengan kebencian antara satu sama lain.

Usaha untuk menyatukan mereka, seperti agenda pergabungan Pas dan UMNO, memang sia-sia. Ini bukanlah suatu malapetaka: malah ia menunjukkan kematangan politik.

Perbezaan pendapat antara kedua-dua pihak ini substantif, melebihi salah faham kecil dan peribadi pemimpin mereka yang bertentangan.

Ia adalah percanggahan berdasarkan prinsip, yang tidak boleh diselesaikan dalam sekelip mata melalui satu perhimpunan.

Di satu pihak, adanya kerajaan yang diterajui UMNO yang menuntut kesinambungan status quo. Dalam hal ini, UMNO jelas bertindak seperti puak konservatif yang mempertahankan kepentingan pihak atasan, berkuasa dan golongan aristokrat.

Pada masa yang sama pemimpin UMNO juga menyeru untuk perpaduan Melayu, tanpa menghiraukan bangsa lain. Mereka berteriak, tidak mahu bertolak ansur dan tidak mahu kehilangan nikmat kuasa yang telah dirasai selama 54 tahun ini.

Di satu pihak yang lain, anda mempunyai barisan sosialis dalam PR. Mereka mengakui mewakili kepentingan rakyat biasa, dan mengambil platform moral yang tinggi dalam isu-isu seperti rasuah.

Mereka bertutur bahasa rakyat dan cenderung untuk memberi tumpuan kepada isu sosioekonomi rakyat biasa: dari kenaikan harga barang makanan ke kualiti pendidikan.

Lihat sahajalah dasar negara kebajikan yang diuar-uarkan Tuan Guru Hadi Awang - bukankah itu retorik ikatan sosialis sedunia?

Sudah tentu banyak retorik yang dimainkan terlalu nyaring, tetapi ini adalah teater politik dan pelakonnya harus berusaha mendapat sorakan penonton.

Selain itu, sebagai pakatan politik yang baru, mereka lebih fleksibel, menerima dan ada lebih banyak ruang untuk rundingan.

Dalam zaman di mana teknologi berubah sekelip mata, sistem politik juga perlu berubah. Namun adakah pertempuran dua pihak yang bertentangan ini membawa manfaat kepada rakyat?

Adakah kita akan mendapatkan lebih banyak dasar-dasar dan janji-janji populis yang ditabur di hadapan kita sebagai balasan untuk undi?

Atau apakah rakyat akan sengsara ibarat dua gajah bertarung, pelanduk mati di tengah-tengah? Tidak kira apa jua, kita ingin melihat perubahan kepada negara yang tercinta ini.

Kita perlu seorang pemimpin untuk merapatkan jurang politik, menghentikan kemerosotan ekonomi dan membawa perubahan.

Kita telah sampai ke suatu masa, yang kita memerlukan ejen perubahan tidak kira dari BN atau PR, konservatif atau liberal, sosialis atau pemimpin berhaluan kanan.

Rakyat akan berdiri di belakang seseorang pemimpin yang ikhlas dalam membawa kita keluar dari kekusutan ini, seperti bagaimana seorang pemimpin konservatif, Ronald Reagan menyelamatkan Amerika Syarikat.

Mungkin kita perlu seorang pelakon politik seperti Reagan di pentas politik Malaysia, seseorang yang meyakinkan.

0 comments:

©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.