Followers

Eksperimen Otak Paling Kejam dalam Sejarah

Monday, July 4, 2011

Sistem saraf berpusat di otak , sehingga banyak hal boleh diubah dengan memberikan perlakuan tertentu di bahagian tersebut. Namun sejarah mencatat, percubaan-percubaan yang dilakukan untuk mempengaruhi otak sering melampaui batas perikemanusiaan.


berikut 5 dari pelbagai eksperimen kejam yang pernah dilakukan baik pada manusia maupun binatang.

1. Eksperimen ibu asuh
Di era 1960-an, saintis Amerika Syarikat, Harry Harlow melakukan kajian kontroversi yang tidak dapat dilupakan kerana undian tidak beretika. Ia memisahkan anak kera dari induknya lalu mengurungnya ke kandang dengan 2 induk palsu, masing-masing diperbuat daripada besi dan kain.

Anak kera itu menyusu pada induk palsu dari besi yang memang dipasang botol susu, namun akan beralih kepada induk palsu dari kain setiap kali ditakut-takuti. Dalam perkembangannya, anak kera itu tumbuh dengan pelbagai gangguan emosi dan kejiwaan.

2. Turun otak pesakit gangguan ingatan
Henry Gustav Molaison, pesakit gangguan memori otak kekal asal Amerika Syarikat telah dijadikan bahan kajian sejak tahun 1950-an. Salah satu eksperimen yang pernah dilakukan adalah mengambil bahagian otaknya yang disebut hippocampus untuk keperlian sebuah penelitian.

Ketika pesakit itu meninggal tahun 2008, sisa otak yang masih ada diambil dan disayat menjadi 2.401 penampang histologis dan saat ini dipamerkan di University of California, San Diego.

3. Cuci otak tawanan perang
Tentera China dikabarkan pernah mencuci otak tentera Amerika yang menjadi tawanan dalam Perang di Korea sehingga membelot dari kesatuannya. Prosesnya cukup panjang, bermula dari diasingkan dan disiksa lalu tiba-tiba diberi kemudahan hingga akhirnya berbalik menyatakan diri sebagai anti-Amerika.

Kesan yang sama ditiru oleh pihak Amerika dengan cara yang lebih brutal, yakni menggunakan ubat-ubatan yang menyebabkan tawanan mengalami koma. Kaedah lain yang digunakan adalah kejutan elektrik dan ubat penenang Lysergic Acid Diethylamide (LSD) yang menyebabkan kesan sampingan halusinasi.

4. Terapi kejut elektrik
Stanley Milgram, psikologi Amerika Syarikat melakukan eksperimen dengan elektrik di era 1960-an. Relawan yang terlibat dapat mempelajari sesuatu dengan lebih cepat, sebab setiap kali gagal selalu diberi kejutan elektrik dengan voltan mencapai 450 volt.

Eksperimen itu dinilai sangan tidak beretika kerana menyebabkan stres berat pada para peserta yang terlibat. Terlebih belakangan terungkap, para peserta yang terlibat adalah orang-orang yang dibayar untuk berpura-pura terpengaruh oleh terapi kejut elektrik tersebut.

5. Mengubah orientasi seks dengan diimplan elektrik
Tahun 1950-an, Robert Health dari Amerika Syarikat mengembangkan diimplan elektrod yang ditanam di dalam otak untuk menukar orientasi seks seseorang. Pada masa itu, homoseksualiti merupakan hal yang tabu dan dianggap penyakit sehingga harus disembuhkan.

Salah satu 'mangsanya' adalah seorang lelaki gay berusia 24 tahun, yang kemudian menjadi straight atau menyukai lawan jenis setelah menggunakan implan tersebut.Bahkan untuk membuktikan kejayaannya, Heath menyewa seorang pelacur wanita untuk memuaskan bekas gay.  

0 comments:

©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.