Followers

Roh Bunga Ros Sebagai Syifa

Monday, June 6, 2011

Lambang kesufian ialah bunga mawar. Nabi Muhammad SAW bersabda “ Ada tiga perkara yang aku gemar dalam dunia ini iaitu solat,wanita dan wangian”

Setelah Allah menjadikan Roh Kenabian dari Nur(cahaya)-Nya,Allah menjadikan Roh bunga mawar atau Bunga Ros yang memiliki bau yang sangat harum dan digelar ibu segala wangian.Bila Allah menjadikan Roh kenabian,roh itu terlalu terang dan membakar sinarnya sehingga ia berpeluh,dari peluh Roh inilah Allah menjadikan Roh Bunga Ros.Inilah asas kepada ilmu sains Aromaterapi.



Aplikasi Bunga Mawar Dalam Kehidupan

Oleh kerana Bunga Mawar (Ros) paling baik dan halus sekali, bunga mawar banyak diaplikasikan dalam kehidupan sama ada melalui penyulingan minyak atau airnya. Hasil daripada bunga mawar banyak digunakan dalam minyak wangi, dijadikan perasa makanan, sebagai satu komponen dalam beberapa persediaan kosmetik dan perubatan, serta untuk tujuan keagamaan.

Minyak Wangi (Perfume)

Minyak wangi Mawar dibuat daripada minyak bunga Mawar, juga dikenali minyak attar bunga-bunga mawar, iaitu satu campuran minyak-minyak pati yang diperolehi oleh penyulingan stim kelopak-kelopak hancur bunga-bunga mawar iaitu satu proses mula-mula dibangunkan dalam Farsi dan Bulgaria. Air mawar ialah satu hasil sampingan pembinaan ini. Wangian yang paling bernilai dalam alam bunga- bungaan ialah wangian bunga mawar. Ia bertindak serentak dalam badan, perasaan dan kerohanian. Minyak wangi ini membersih dan mempertingkatkan fizikal, mental dan kerohanian.

Perasa Makanan

Air Mawar mempunyai satu rasa sangat tersendiri dan digunakan dengan meluas dalam hidangan terutama sekali dalam gula-gula. Ia juga ditambahkan kepada teh, aiskrim, biskut-biskut dan gula-gula lain dalam kuantiti kecil, dan dalam dunia Arab dan India ia biasa digunakan untuk memperasakan susu dan pencuci mulut seperti puding nasi. Ia juga satu bahan utama dalam manis lassi, iaitu satu minuman diperbuat dari yogurt, gula dan sebagainya.

Kosmetik

Air Mawar digunakan dengan meluas untuk penjagaan kulit. Ia selamat dan cukup lembut untuk semua jenis kulit. Ia sangat baik untuk kulit kering, kulit yang berminyak dan bertindak sebagai anti-penuaan. Ini kerana Air Mawar mempunyai satu astringen ubat yang membantu mengurangkan kemerahan dari kapilari-kapilari.

Perubatan

Bunga Mawar digunakan secara meluas dalam perubatan. Ini adalah kerana ia kaya dengan pelbagai jenis vitamin penting. Ia termasuk vitaminvitamin A, B3, C, D dan E Flavoinoids (antioksidan), tanins dan zink yang terkandung di dalam air mawar. Semua vitamin akan meningkatkan tekstur kulit secara menyeluruh dan kesihatan. 

Tujuan Keagamaan

Air Mawar biasa digunakan untuk membersihkan Kaabah, yakni Qiblat untuk Orang Muslim yang terletak di Mekah dengan menggabungkan air Zamzam dengan air mawar sebagai satu tambahan.

Kebaikan dan Khasiat Air Mawar

Air mawar terkenal dalam membantu merangsang sistem saraf tunjang. Air mawar juga banyak digunapakai dalam rawatan alternatif dan komplimentari sebagai bahan pembersih energi negatif serta membantu menstabilkan keseimbangan emosi. Energi positif air mawar dapat membantu pengguna untuk lebih dinamik, lebih yakin, lebih bertenaga serta lebih sihat secara spiritual, fizikal dan mental.

0 comments:

©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.