Followers

Golongan yang menolak hadith - PART 3

Monday, February 28, 2011

Menolak hadith dgn anggapan bahawa ia saling bertentangan satu sama lain 

Sebahagian org menolak hadith yg sahih kerana ia dianggap bertentangan dgn hadith yg lain yg juga sahih. 

Apabila anda teliti hadith2 sahih yg bertentangan itu, maka anda akan menemukan bahawa hadith2 tersebut lemah dan tidak memiliki tempat utk berpegang yg kuat. Bahkan kadang2 hadith tersebut malah palsu, tidak ada nilainya dlm pertimbangan ilmu pengetahuan. Kalah hadith2 tersebut sahih, oleh kerana wujud kontradiksi maka ia perlu diragukan. 



Spt org yg menolak hadith2 sahih yg berkaitan bolehnya wanita melihat lelaki (yg tidak disertai dgn syahwat) spt hadith Fatimah binti Qays yg menghabiskan masa iddahnya dgn Ibn Ummi Makhtum dan hadith A`isyah R.A yg menyaksikan permainan perang org habsyah. Mereka menolaknya dgn riwayat: “Apakah kalian semua buta?” yg mana ia merupakan hadith dha’if. Dan juga hadith Fatimah Az-Zahra: “Sesungguhnya perkara yg paling baik bagi wanita ialah hendaklah wanita itu tidak melihat lelaki dan dia tidak dilihat oleh lelaki” yg mana ia juga merupakan hadith yg sangat lemah. 

Spt halnya org yg menolak hadith sahih, “Sesuatu kaum itu tidak akan mendapat kemenangan apabila mereka menyerahkan perkara kepimpinan mereka kpd kaum wanita”, yg mana ia diriwayatkan dlm sahih bukhari, ia ditolak kerana bertentangan dgn hadith “Ambillah agama kamu dari Humaira’ (A’isyah) ini.” Hadith ini juga tidak sahih menurut pandangan muhaqqiq. 

Inilah sikap kaum mu’tazilah. Kalangan mereka yg ekstrim menolak semua hadith atau hampir ke semua hadith kerana sangkaan mereka di dlmnya terdapat kontradiksi. Ada hadith yg menetapkan ttp ada pula hadith lainnya yg menafikannya. Ada hadith yg memperbolehkan sesuatu perkara ttp ada pula hadith yg melarang perkara tersebut. Ada hadith yg memuji dan ada pula hadith yg mencela. Oleh yg demikian mengikut pandangan mereka, apa2 sahaja hadith dan riwayat yg menyatakan persoalan yg sama dan di dlmnya ada kontradiksi; maka hadith2 itu tidak benar. 

Salah seorang pembela ahlus sunnah, Imam Abu Muhammad Ibn Qutaibah, telah menulis kitab yg bertajuk: “Ta’wil Mukhtalaf Al-Hadith”, menolak kenyataan aliran pemikiran mu’tazilah dan menyerangkan balik tuduhan2 mereka yg tidak benar, seraya menyingkap pelbagai syubhat yg tidak benar; sekaligus menjelaskan tuduhan mereka yg berkaitan dgn adanya kontradiksi padahal hakikatnya tidak ada kontradiksi di dlmnya, yg ada hanyalah kontradiksi pada pemikiran mereka sahaja. Namun demikian, “serangan balik” itu kebanyakan tepat sasarannya walaupun ada sebahagian yg meleset. 

Sesungguhnya penolakan hadith2 sahih dan sunnah2 didasarkan kpd tuduhan2 dan prasangka buruk, penyakit lama yg dimiliki oleh org yg menyimpang dan ahl bid’ah, yg dikepung oleh Sunnah dari segala penjuru. Mereka tidak menemukan nalar lain selain menolak dan mengingkarinya. 

Sudah dapat dipastikan bahawa golongan ini jugak menyerang para perawi dari kalangan para sahabat dan tabi’in r.a serta para imam hadith yg adil. Semua itu mereka lakukan utk menolak org yg tidak sesuai dgn mazhab mereka. Dan bahkan mereka menolak fatwa2 para sahabat dan tabi’in itu dan merendah2kan di khalayak umum agar umat melarikan diri dan tidak mengikuti sunnah rasulullah S.A.W. 

Sbhgn mereka menafikan hadith ahad secara menyeluruh da hanya membatasi diri pada hadith2 yg dianggap baik oleh akal fikiran mereka dlm memahami quran sehingga mereka menghalalkan khamar berdasarkan firman Allah: 
“TIdak ada dosa bagi org yg beriman dan mengerjakan amalan yg soleh kerana memakan makanan yg telah mereka makan dahulu…” (Surah Al-Ma’idah: ayat 93) 

Org spt ini adlah sama dgn org yg disabdakan oleh Rasulullah S.A.W: “Sesungguhnya aku tidak menemui slaah seorang dari kalian yg duduk di atas singgahsananya, kmdn datang suatu perintah dari ku yg diperintahkan kpdku atau yg aku dilarang mengerjakannya, kdmn dia berkata, ‘Kami tidak tahu, kami tidak menemukannya di dlm kitabullah yg kami ikuti.” (Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Hakim dari Abu Rafi’ sbgmn yg disebut dlm Sahih Al-Jami’us Saghir, hadith no. 7172) 

0 comments:

©2009 .:: Makalah Ilmu ::.. Hakcipta Ada Yang Terpelihara.
Diterbitkan Oleh : Amirul Amin. | Pengurusan Oleh : Malaysia Terjah. | Pautan Luaran Oleh : Afiqah Network Link.
PENAFIAN : Ini adalah laman Web ATAU Blog sokongan untuk tujuan PROMOSI ATAU SUMBANGAN sahaja.
Tiada kaitan dengan : Laman Web ATAU Blog Syarikat ATAU Agensi ATAU Individu ATAU Organisasi yang disertai.
Tiada mana-mana bahagian portal ini boleh diubah, disalin, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, diterbitkan, dilesenkan, dipindah, dijual atau diuruskan
bagi tujuan komersil dalam apa bentuk sekalipun tanpa mendapat kebenaran secara bertulis yang jelas terlebih dahulu daripada
Malaysia Terjah.